Σαπφώ Νοταρά Η αλησμόνητη «στρίγγλα» του κινηματογράφου μας !

Σαπφώ Νοταρά
Η αλησμόνητη «στρίγγλα» του κινηματογράφου μας !

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

«Λάλάκη», «Λαλάκη» !!! Ποιός αλήθεια απο εμάς έχει ξεχάσει την αλησμόνητη φωνή της Σαπφούς Νοταρά, που σκορπούσε κύμματα γέλιου και δονούσε τις καρδιές μας, με το μπρίο, το νταπεραμέντο της και τα αμίμητα καμώματά της;  Αλλά και ποιός αλήθεια έχει λησμονήσει την αγαπημένη μας Κλιμεντίνη Περπερίδου, την αποτυχημένη πριμαντόνα στο ραδιοφωνικού σήριαλ «Ημερολόγιο ενός θυρωρού», του απαράμιλλου θεατρικού μας συγγραφέα Κώστα Πρετεντέρη, που σημάδεψε ανεξίτηλα τα μεταπολεμικά θεατρικά μας δρώμενα; 

Η Σαπφώ Νοταρά αποτελεί ένα ξεχωριστό καλλιτεχνικό μετέωρο, στα θεατρικά και
κινηματογραφικά μας δρώμενα, που δημιούργησε σχολή και κατόρθωσε με μοναδικό τρόπο, με δεύτερους ρόλους, να κερδίζει αφειδώς το χειροκρότημα του πρωταγωνιστή. Είδε το φως της ζωής το 1910 στο Ηράκλειο της Κρήτης και το πραγματικό της όνομα ήταν Σαπφώ Χανδάνου. Μάλιστα το όνομα Νοταρά, το δανείστηκε απο την οδό στην οποία ευρίσκετο η θεατρική σχολή που σπούδαζε. Με την αποπεράτωση των εγκύκλιων γυμνασιακών της σπουδών, ακολούθησε την Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου και εν συνεχεία παρακολούθησε την Δραματική Σχολή του Πειραϊκου Συνδέσμου, απο την οποία αποφοίτησε με άριστα. Παράλληλα ολοκληρώνοντας τις σπουδές της στο φάσμα της τέχνης,  παρακολούθησε μαθήματα μπαλέτου και ρυθμικής.

Την εμφάνισή της στα καλλιτεχνικά μας δρώμενα, η Σαπφώ Νοταρά έκανε πρίν απο τον πόλεμο. Για να διανύσει μια μακρά θεατρική πορεία, συνεργαζόμενη με όλους τους μεγάλους θιάσους της εποχής της, όπως των Νέζερ, Λαμπέτη-Παπά-Χόρν, Εθνικού, Μίμη Φωτόπουλου, Αλέξη Δαμιανού, ΚΘΒΕ, Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ, Κατερίνας κ.α. Υποδύθηκε πλήθος θεατρικών ρόλων με ξεχωριστή επιτυχία, στους οποίους προεξάρχουν οι : «Αρετούσα» στον Ερωτόκριτο, «Κατιούσα» στην «Ανάσταση» του Τολστόι «κυρά Γιάννενα» στον Αγαπητικό της Βοσκοπούλας» κ.α.

Ενώ άκρως επιτυχής ήταν και η κινηματογραφική παρουσία της Σαπφούς Νοταρά, που ενσάρκωσε με υποκριτική δεξιοτεχνία αρκετούς ρόλους. Ρόλους οι οποίοι ενώ ήταν δεύτερη τη τάξει σκηνοθετικά, εν τέλει κατόρθωναν να σαγηνεύσουν το κινηματογραφικό κοινό και να την αναγοερεύσουν σε πρωταγωνιστή. Ενδεικτικές είναι και οι παρακάτω ταινίες στις οποίες συμμετείχε η απαράμιλλη κωμικός μας : «Κυριακάτικο Ξύπνημα» (1954), «Συνοικία το όνειρο» (1961),  «Η λύκαινα» (1951), «Η χαρτοπαίχτρα» (1964), «Αχ αυτή η γυναίκα μου» (1967), «Δημήτρη μου Δημήτρη μου» (1967) κ.α. Και αμίμητη βεβαίως θα μείνει απο αυτές τις έξοχες καλλιτεχνικά συμμετοχές, η ατάκα της «μπουρλότο» !!! Στην δύση της καλλιτεχνικής της καριέρας, η Σαπφώ Νοταρά και έχοντας αισθητά μειώσει τις εμφανίσεις της, θα έχει μερικές ακόμα λαμπρές καλλιτεχνικά συμμετοχές. Θα συμμετάσχει έτσι στις «Τρωάδες» σε σκηνοθεσία του μεγάλου Γιάννη Τσαρούχη (1977), στην «Φιλουμένα Μαρτουράνο» μαζί με την αλησμόνητη Έλη Λαμπέτη (1978), αλλά και στην «Πορνογραφία» του λεπταίσθητου Μάνου Χατζηδάκη (1982- 1983), με την οποία έκλεισε την αυλαία την μακράς και πολύπλαγκτης καλλιτεχνικής της πορείας.

Όμως ως άνθρωπος η Σαπφώ Νοταρά, αυτή η επική φυσιογνωμία της ελληνικής κωμωδίας, που τράνταζε με την στεντόρεια φωνή της τις καρδιές μας, ήταν μοναχικός και εσωστρεφής άνθρωπος. Ενδεχομένως σ΄αυτή την στάση ζωής της, να είχε συντελέσει, η μοναξιά της, ο αλλοτριωτικός χαρακτήρας των αθρώπινων σχέσεων, στις οποίες δέσποζε τα τελευταία χρόνια ο κυνισμός και η εκμετάλλευση, αλλά και τα οικονομικά της ακόμα προβλήματα, που την καθιστούσαν και για λόγους αξιοπρέπειας απόμακρη. Διαβιούσε σε ένα σπίτι της Πλατείας Κουμουνδούρου στο κέντρο της Αθήνας, το ενοίκιο του οποίου πλήρωνε κάποιος θαυμαστής της απο το ωραίο χτές, που είχε πάντα στην καρδιά του, την ωραία «στρίγκλα» του ελληνικού κινηματογράφου. Υπο το βάρος όλων αυτών των προβλημάτων βρέθηκε νεκρή απο γείτονες στο διαμέρισμά της, στις 13 Ιουνίου του 1985. Ενώ απο τις ιατροδικαστικές αρχές εξετιμήθη, ότι είχε πεθάνει δυο ημέρες ενωρίτερα απο καρδιακή προσβολή. Τελικά ήταν τόσο όμορφη αυτή η γρανιτένια κρητικιά «στρίγκλα» του ελληνικού κινηματογράφου, που παντοτεινά θα μας αναστατώνει με την «γλυκιά αγριοφωνάρα» της Λαλάκη !!! Το παρόν κείμενός μας έχει δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά πολιτισμικού περιεχομένου.

Υ.Γ. Ο πολιτισμός στις οδυνηρές μνημονιακές μέρες μας, είναι τελείως περιθωριοποιημένος από την πολιτεία και υποχρηματοδοτημένος, με τις κεντρικές του δομές να αργοσβήνουν μία, μία. Πέρα από τον ελάχιστο παραπάνω οφειλόμενο φόρο τιμής, στους μεγάλους έλληνες κωμικούς μας, που διαμόρφωσαν το σύγχρονο πνευματικό ήθος του ελληνικού λαού και τον στήριξαν ηθικά στις δίσεκτες μεταπολεμικές μας δεκαετίες, που τις σκίαζαν οι οικονομικές στρεβλώσεις και οι κοινωνικές δυσπλασίες, οφείλουμε σήμερα ως πολιτεία με σοβαρότητα και ευθύνη, να καταστρώσουμε ένα κεντρικό Master Plan για τον πολιτισμό, που συνυφαίνοντας αρμονικά, τις αρχαιότητες, την πολιτισμική κληρονομιά και το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό μας, σε κάθε γωνιά της ελληνικές περιφέρειας, θα δώσει ώθηση στην εθνική οικονομία και την περιφερειακή ανάπτυξη.

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr


Related

People & Style 769985730024136995

Δημοσίευση σχολίουDefault Comments

emo-but-icon

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

FACEBOOK

Συνολικές προβολές σελίδας

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

εορτολογιο

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Δημοφιλεις αναρτησεις

Google+ Followers

ΖΩΔΙΑ


live score

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Στο παρόν blog εκτός από άρθρα των διαχειριστών, αναδημοσιεύονται άρθρα από άλλα blogs με αναφορά πηγής στο κάτω μέρος κάθε άρθρου.

-Το blog politikanet αναδημοσιεύει και δεν "υιοθετεί" απαραίτητα το περιεχόμενο των ειδήσεων που αναρτά στις οποίες αναφέρεται η πηγή της είδησης.

- Οι φωτογραφίες και τα βίντεο προέρχονται από το διαδίκτυο, κυρίως από τις εικόνες google και ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Εάν κατά λάθος έχει δημοσιευτεί εικόνα ή βίντεο που διέπεται από πνευματικά δικαιώματα, επικοινωνήστε μαζί μας και θα αφαιρεθεί.

- Οι απόψεις που δημοσιεύονται στο Blog δεν απηχούν κατ' ανάγκη και τις απόψεις των διαχειριστών.


item