Τα γλυπτά της Αθήνας: Ο Μύθος της γειτονιάς μου.

 


Τα γλυπτά της Αθήνας: Ο Μύθος της γειτονιάς μου.

Του Πάνου Αυγουστή*


Τίτλος: Ο Μύθος της γειτονιάς μου

Θέση: Σταθμός Μεταξουργείο (Επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων, Κλίμακες επιβίβασης, Αποβάθρες σταθμού)

Έτος Κατασκευής: 2001

Υλικό Κατασκευής: Μικτή κατασκευή

Καλλιτέχνης: Αλέκος Φασιανός

Έργο σύνθετο και σε πολλά μέρη, που καλύπτει όλα τα επίπεδα και τους χώρους του σταθμού. Στο επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων βρίσκονται δύο μεγάλες ζωγραφικές συνθέσεις, διαστάσεων 240Χ400 εκ. η κάθε μία. Στην αριστερή απεικονίζεται ένα οπωροπωλείο ενώ στην αριστερή ένα υπαίθριο κινηματοθέατρο. Στις κλίμακες επιβίβασης έχουν αναρτηθεί δύο γλυπτά, κατασκευασμένα από αλουμίνιο και ζωγραφισμένα με βιομηχανικά χρώματα, τα οποία απεικονίζουν τον Ήλιο και τη Σελήνη, διαμέτρου 120 εκ. το καθένα. Επίσης έχουν τοποθετηθεί δύο γλυπτές κατασκευές που απεικονίζουν Πουλιά, της ίδιας τεχνοτροπίας. Στην κάθε αποβάθρα εκτίθενται οι «Ποδηλάτες», πέντε ορειχάλκινα επίπεδα γλυπτά σε παράταξη, μικρών διαστάσεων και με εγχάρακτο σχέδιο, και οι «Φύλακες άγγελοι», δύο μεγαλόσωμα επίπεδα γλυπτά της ίδιας τεχνοτροπίας, ύψους 150 εκ.

Η τοποθέτηση έργων τέχνης στους σταθμούς του Μετρό της Αθήνας έγινε με απόφαση της εταιρίας «Αττικό Μετρό», έχοντας ως στόχο τόσο την αισθητική αναβάθμισή των όσο και την προβολή Ελλήνων δημιουργών. Τα έργα είναι κυρίως μνημειακών διαστάσεων και αναφέρονται σε θεματικές ενότητες που έχουν άμεση σχέση με την ιστορία της πόλης ή της περιοχής.

Για την υλοποίηση του παραπάνω έργου, η «Αττικό Μετρό» αποφάσισε την συγκρότηση Επιτροπής Αισθητικής Πλαισίωσης. Η επιτροπή αρχικώς επέλεξε να τιμήσει τους εν ζωή καλλιτέχνες της γενιάς του 1930 και 1960 με απευθείας αναθέσεις, για να ακολουθήσουν αυτές σε σημαντικούς νεότερους καλλιτέχνες. Διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν για τα έργα που φιλοξενούνται στους σταθμούς Μέγαρο Μουσικής και Πανόρμου ενώ έχουν επιλεγεί κι έργα σπουδαίων εκλιπόντων καλλιτεχνών. Όλα τα έργα τέχνης έχουν αγοραστεί από την εταιρία, ενώ δωρεά αποτελεί το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου «Αίθριο», που εκτίθεται στο σταθμό Σύνταγμα. Τέλος, όλα τα έργα τέχνης έχουν φιλοτεχνηθεί ειδικά για τους χώρους του Μετρό, εκτός από το έργο της Chryssa «Mott Street», που εκτίθεται στο σταθμό του Ευαγγελισμού. Στους χώρους όπου εκτίθενται αρχαία ευρήματα, δόθηκε μεγάλη σημασία, ώστε μεταξύ τους να αναπτύσσεται μια γόνιμη συνομιλία, χωρίς η μία έκθεση να επισκιάζει την άλλη.

Ο καλλιτέχνης που υπήρξε ο ίδιος «γέννημα θρέμμα» του Μεταξουργείου, ανέλαβε να αναβιώσει στους χώρους του μετρό την γειτονιά του ’50. Δημιούργησε ένα σκηνικό με έντονα χρώματα, που θυμίζει παλιά ελληνικά ταινία. Με φανερή νοσταλγική διάθεση αποτύπωσε τον οπωροπώλης της γειτονιάς με την μπαλάντζα του, τους περαστικούς με τα ποδήλατά τους, τους θαμώνες του θερινού κινηματογράφου κ.ά.

Ο Αλέκος Φασιανός (Αθήνα, 1935) είναι Έλληνας ζωγράφος, χαράκτης και σκηνογράφος. Σπούδασε βιολί στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ενώ παρακολούθησε μαθήματα λιθογραφίας στην Ecole des Beaux-Arts του Παρισιού, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, κοντά στους Clairin και Dayez. Το 1966 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, ενώ από το 1974 ζει και εργάζεται στο Παρίσι και την Αθήνα. Ο Φασιανός ασχολήθηκε επίσης με τη χαρακτική, το σχεδιασμό αφισών, καθώς και τη σκηνογραφία, συνεργαζόμενος κυρίως με το Εθνικό Θέατρο Αθηνών. Ανέλαβε την εικονογράφηση αρκετών βιβλίων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, γνωστών ποιητών και συγγραφέων. Από το 1959 έχει παρουσιάσει περισσότερες από εβδομήντα ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Παρίσι, Μόναχο κ.α. Έχει επίσης εκδώσει και δικά του κείμενα, πεζά και ποιητικά. Το χαρακτηριστικό ύφος του Φασιανού διαμορφώνεται στις αρχές της δεκαετίας του '60. Τρία βασικά θέματα έμειναν αναλλοίωτα στη διάρκεια της πορείας του: άνθρωπος, φύση, περιβάλλον. Η σπουδή του ελληνικού πολιτισμού και η ενασχόληση με τις γραφικές τέχνες και τη χαρακτική επηρέασαν και το ζωγραφικό του έργο. Στις πρώτες συνθέσεις του κυριαρχεί η μορφή του αξιωματικού, με τα φουσκωτά, κόκκινα μάγουλα, τα φανταχτερά σιρίτια στη στολή και το γελοιογραφικά υποβλητικό ύφος. Σταδιακά οι μορφές κινούνται και αποκτούν δική τους ζωή. Γίνονται ζεύγη, που γεμίζουν το χώρο, μόλις αγγίζοντας η μία την άλλη, μένοντας ωστόσο ενωμένες σχεδιαστικά σε μία μάζα.

Πηγή: athenssculptures.com


*Ο Πάνος Αυγουστής είναι M.Sc βιβλιοθηκονόμος του Πανεπιστημίου Αθηνών.

www.politikanet.gr


Related

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 6925160536299094241

Δημοσίευση σχολίουDefault Comments

emo-but-icon

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

FACEBOOK

Συνολικές προβολές σελίδας

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

εορτολογιο

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΖΩΔΙΑ


live score

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Στο παρόν blog εκτός από άρθρα των διαχειριστών, αναδημοσιεύονται άρθρα από άλλα blogs με αναφορά πηγής στο κάτω μέρος κάθε άρθρου.

-Το blog politikanet αναδημοσιεύει και δεν "υιοθετεί" απαραίτητα το περιεχόμενο των ειδήσεων που αναρτά στις οποίες αναφέρεται η πηγή της είδησης.

- Οι φωτογραφίες και τα βίντεο προέρχονται από το διαδίκτυο, κυρίως από τις εικόνες google και ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Εάν κατά λάθος έχει δημοσιευτεί εικόνα ή βίντεο που διέπεται από πνευματικά δικαιώματα, επικοινωνήστε μαζί μας και θα αφαιρεθεί.

- Οι απόψεις που δημοσιεύονται στο Blog δεν απηχούν κατ' ανάγκη και τις απόψεις των διαχειριστών.


item